Aktualności

Niedobory i nadwyżki pracowników na unijnym rynku pracy w 2024 roku

Europejski Urząd ds. Pracy w ramach sieci EURES opublikował raport o niedoborach i nadwyżkach na unijnym rynku pracy (EURES Report on labour shortages and surpluses 2024). Wyniki pokazują, że mimo ogólnego trendu spadku  bezrobocia, w dalszym w ciągu wielu sektorach unijnej gospodarki pracodawcy zmagają się z brakami kadrowymi. Chociaż rynek pracy radzi sobie coraz lepiej, a wskaźniki zatrudnienia są znacznie wyższe niż kilka lat temu, nadal występują zakłócenia równowagi między podażą a popytem. Dlaczego? W ostatnich latach pojawiło się kilka nowych czynników, do których  można zaliczyć: zmiany demograficzne i starzenie się społeczeństwa, postęp technologiczny, transformacja ekologiczna i cyfrowa czy też brak atrakcyjności niektórych zawodów.

Raport ogólnie definiuje niedobory kadr, które dotyczą m.in. takich branż i zawodów jak: opieka zdrowotna (pielęgniarki, lekarze, fizjoterapeuci, opiekunowie), budownictwo (spawacze, elektrycy, hydraulicy), transport i logistyka (kierowcy ciężarówek i ciągników siodłowych), przetwórstwo przemysłowe (operatorzy i ustawiacze maszyn) oraz gastronomia i hotelarstwo (kucharze, kelnerzy, pracownicy obsługi).

Natomiast wśród nadwyżek znaleźli się przedstawiciele takich zawodów jak: pracownicy biurowi, sekretarki, graficy i projektanci multimediów, sprzątaczki, sprzedawcy, kierowcy samochodów dostawczych i taxi, projektanci odzieży / krawcy / szwaczki, fotografowie i inni. W przypadku zawodów związanych z szeroko pojętymi pracami biurowymi, główną przyczyną nadwyżki kadr jest intensyfikacja działań w kierunku wprowadzania sztucznej inteligencji.

Według sprawozdania kluczowym krokiem w stronę rozwiązania problemu niedoborów i nadwyżek siły roboczej jest inwestowanie w umiejętności, tak aby odpowiednio przygotować ludzi, zwłaszcza do rewolucji cyfrowej. Inicjatywy takie jak np. Unia umiejętności („The Union of Skills”; COM/2025/90 final, 05.03.2025 r.) przyczyniają się do poprawy jakości kształcenia i szkolenia oraz propagują uczenie się przez całe życie, zwiększając tym samym szanse na zatrudnienie. Ponadto zwiększenie liczby osób uczestniczących w edukacji w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki zniweluje przepaść między pokoleniami, lukę w zatrudnieniu między kobietami a mężczyznami oraz różnice społeczne obserwowane w tych dyscyplinach, a to otworzy drzwi do większej różnorodności w możliwościach zawodowych.

Pełny tekst raportu znajdą Państwo pod adresem:

https://www.ela.europa.eu/en/publications/labour-shortages-and-surpluses-europe-2024

Tekst opracowano na podstawie raportu oraz dostępnych materiałów opublikowanych na stronach www.eures.praca.gov.pl oraz www.eures.europa.eu (dostęp 14.07.2025 r.)

 

 

Informacje o publikacji dokumentu